Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 2011

Μονόδρομος ανάπτυξης για το νομό .

Μονόδρομος ανάπτυξης για το νομό αποτελεί ο Ε-65 σύμφωνα με έρευνα του πανεπιστημίου Θεσσαλίας .
Το έργο θα προκαλέσει αναδιανεμητικές μεταβολές, οι οποίες δεν «παράγουν» αλλά «αναδιανέμουν» την ανάπτυξη μεταξύ των νομών
Μόνο ωφέλειες έχει να αποκομίσει ο νομός Τρικάλων από την κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, σύμφωνα και με πανεπιστημιακή μελέτη που παρουσιάζει σήμερα η ΕΡΕΥΝΑ.
Μάλιστα οι νομοί της Δυτικής Θεσσαλίας είναι οι κατεξοχήν νομοί οι οποίοι και θα δεχτούν τις ωφέλειες από τη λειτουργία του μεγάλου αυτοκινητοδρόμου, γεγονός που θα πρέπει να σημάνει συναγερμό για άμεση και συνεχόμενη κατασκευή του έργου.
Η εργασία ολοκληρώθηκε το 2010 και πραγματοποιήθηκε από τον Σεραφείμ Πολύζο, επίκουρο καθηγητή στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και Ευθύμιο Νάκα, Πολιτικό Μηχανικό, MSc.
Διαπιστώσεις
Αρκετό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι διαπιστώσεις όσον αφορά τις ωφέλειες που θα προκύψουν στους ηπειρωτικούς νομούς λόγω της εξοικονόμησης μεταφορικού κόστους.
Οι νομοί που θα έχουν το μεγαλύτερο όφελος από τη λειτουργία του έργου, σύμφωνα με τους μελετητές, είναι οι νομοί Φθιώτιδας, Βοιωτίας, Θεσπρωτίας, Ιωαννίνων και οι θεσσαλικοί νομοί, προφανώς λόγω του όγκου των μεταφορών που δέχονται από τους υπόλοιπους νομούς της χώρας οι οποίοι θα αξιοποιήσουν την μελετώμενη οδική σύνδεση.
Οι νομοί της Μακεδονίας και της Θράκης δεν επηρεάζονται στις μεταφορές τους, ενώ οι υπόλοιποι ηπειρωτικοί νομοί ωφελούνται λιγότερο από το έργο στις μεταφορές τους, είναι ένα ακόμα από τα συμπεράσματα της παραπάνω μελέτης.
Μεταβολές
Όπως υποστηρίζουν οι δύο ερευνητές, πέραν των παράγωγων μεταβολών, το έργο θα προκαλέσει αναδιανεμητικές μεταβολές, οι οποίες δεν «παράγουν» αλλά «αναδιανέμουν» την ανάπτυξη μεταξύ των νομών, μεταβάλλοντας την υφιστάμενη χωρική οικονομική ισορροπία και την αλληλεξάρτησή τους, για να διευκρινιστεί:
«Δεν θα προχωρήσουμε στην ακριβή υπολογισμό των αναδιανεμητικών μεταβολών στους ηπειρωτικούς νομούς της χώρας, οι οποίες θα προκύψουν από την κατασκευή του μελετώμενου έργου, απλά θα εμφανισθεί η σχετική μεταβολή του πληθυσμιακού δυναμικού του συνόλου των νομών. Η εν λόγω μεταβολή υποθέτουμε ότι συνδέεται ανάλογα με τις αναδιανεμητικές μεταβολές και κατά συνέπεια το πρόσημο και το μέγεθός της δείχνουν το μέγεθος των αναδιανεμητικών επιπτώσεων που αναμένεται να προκύψουν στους νομούς. Όσον αφορά τις θετικές και αρνητικές μεταβολές που αναμένονται στους νομούς της χώρας και η κατάταξή τους σε διαφορετικά μεγέθη, παρατηρούμε ότι οι νομοί που θα ευνοηθούν από το έργο είναι οι νομοί της δυτικής Θεσσαλίας, των Ιωαννίνων της Θεσπρωτίας και της Καστοριάς. Οι νομοί της Αν. Μακεδονίας και της Θράκης θα δεχθούν αρνητική επιρροή, ενώ οι άλλοι θεσσαλικοί νομοί, οι νομοί της Κεντρικής και Δυτ. Μακεδονίας, η Αττική η Αιτωλοακαρνανία και η Άρτα θα δεχθούν μεγαλύτερη αρνητική επιρροή».
Αναφορικά με τις αρνητικές αναδιανεμητικές μεταβολές και την τυχόν επιχειρηματολογία που πιθανόν μπορεί να διατυπωθεί για «αρνητική» επίδραση του έργου στην ανάπτυξη κάποιων περιοχών, αναφέρεται από τους επιστήμονες, ότι το αρνητικό αποτέλεσμα αίρεται με την κατασκευή άλλων ανταγωνιστικών υποδομών. Οι ανταγωνιστικές του αυτοκινητόδρομου Ε65 διαπεριφερειακές οδικές υποδομές είναι ο ΠΑΘΕ και η Ιόνια οδός. Αποτελούν «παράλληλους» προς τον Ε65 οδικούς άξονες, που βελτιώνουν την προσιτότητα άλλων νομών και βοηθούν στην εμφάνιση αναδιανεμητικών μεταβολών στην οικονομία των νομών αντίθετων με εκείνων του υπό μελέτη έργου, καταλήγουν οι κ.κ. Πολύζος και Νάκας.

ΕΡΕΥΝΑ .

Δεν υπάρχουν σχόλια: