Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2013

Η πιο θανατηφόρα χρονιά για τις αρκούδες της Πίνδου το 2012 .


Στα έντεκα τα ζώα, από τα οποία τα έξι ήταν αρκουδάκια περυσινής γέννας  ..
Η πιο θανατηφόρα χρονιά ήταν το 2012 για τις αρκούδες στη χώρα μας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της επιστημονικής ομάδας του «Αρκτούρου» την περυσινή χρονιά ξεπεράστηκε το προηγούμενο αρνητικό «ρεκόρ» των 8 νεκρών αρκούδων του 2009.
Ειδικότερα, η Ομάδα Αμεσης Επέμβασης της περιβαλλοντικής οργάνωσης κατέγραψε συνολικά 10 θανατηφόρα τροχαία στα οποία σκοτώθηκαν 11 αρκούδες. Σημειώθηκαν ακόμη τέσσερα ατυχήματα στα οποία όμως τα ζώα κατόρθωσαν να φύγουν από τον τόπο του συμβάντος. Τα ατυχήματα του 2012 αντιστοιχούν στα θανατηφόρα τροχαία με αρκούδες της διετίας 2008-2009.
Ιδιαίτερα ανησυχητικό, σύμφωνα με τους επιστήμονες, είναι το γεγονός ότι από τα 11 θύματα του 2012 τα έξι ήταν αρκουδάκια περυσινής γέννας.
Εξι από τα 10 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα έγιναν στον κάθετο άξονα Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής. Ωστόσο το πρόβλημα δεν περιορίζεται εκεί καθώς ατυχήματα έχουμε και σε όλο το υπόλοιπο οδικό δίκτυο της Βορειοδυτικής Ελλάδας.
Οσο για το 2013, τις πρώτες 40 ημέρες έχουν ήδη σκοτωθεί δύο αρκούδες σε τροχαία ατυχήματα. Οι υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες φαίνεται ότι έχουν οδηγήσει κάποιες αρκούδες να βγουν από τη φωλιά διαχείμασης σε αναζήτηση τροφής. Όπως σημειώνουν οι επιστήμονες της οργάνωσης, «το ότι δεν έχει σημειωθεί ακόμη σοβαρός ανθρώπινος τραυματισμός στα πολυάριθμα τροχαία ατυχήματα με αρκούδες των τελευταίων ετών αποτελεί τυχαίο γεγονός».
Ο «Αρκτούρος» προτείνει τα εξής μέτρα :
- Θα πρέπει να εγκατασταθεί άμεσα ο κατάλληλος αποτρεπτικός φράκτης και να γίνουν τα απαραίτητα τεχνικά έργα για τη βελτίωση της λειτουργικότητας των περασμάτων τόσο σε επίμαχα τμήματα της Εγνατίας Οδού, όσο και στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού Σιάτιστα - Καστοριά. Επιπλέον χρειάζεται ειδική σήμανση.
- Επιβάλλεται τοποθέτηση σήμανσης στο επαρχιακό οδικό δίκτυο στις κύριες περιοχές κατανομής της αρκούδας, τοποθέτηση ειδικών ανακλαστήρων και ενημέρωση του κοινού και των διερχόμενων οδηγών.
Η οργάνωση έχει ήδη προχωρήσει σε ειδικά προγράμματα παρακολούθησης των επιπτώσεων από την κατασκευή και λειτουργία μεγάλων οδικών αξόνων και έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις στην «Εγνατία Οδό ΑΕ» και στις αρμόδιες υπηρεσίες για την αποτροπή των προβλημάτων που δημιουργούνται στην άγρια πανίδα.
Σύμφωνα με την Εγνατία Οδό Α.Ε., μετά τη δημοπράτηση και την υπογραφή της σύμβασης με τον εργολάβο, αναμένεται άμεσα η κατασκευή του ενισχυμένου φράχτη στον κάθετο άξονα Σιάτιστα - Καστοριά, κατά προτεραιότητα, και η ολοκλήρωση του φράχτη στο επίμαχο τμήμα Παναγιά - Γρεβενά (κατασκευή νέου φράχτη στο κομμάτι που υπολείπεται και συμπλήρωση του ημιτελούς φράχτη με αύξηση του ύψους και τοποθέτηση ειδικού αποτρεπτικού πλέγματος στην κορυφή).
Για το επαρχιακό οδικό δίκτυο της Δυτικής Μακεδονίας ο «Αρκτούρος» σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας έχει τοποθετήσει πάνω από 40 ειδικές ενημερωτικές πινακίδες για τα σημεία - περάσματα των αρκούδων. Ειδικά για τη διάβαση του Κλειδίου στην Φλώρινα έχει προχωρήσει στην πιλοτική εγκατάσταση ειδικών ανακλαστήρων που προειδοποιούν τα ζώα όταν περνάει κάποιο όχημα από τον αυτοκινητόδρομο.
Ο «Αρκτούρος» κάνει έκκληση στα υπουργεία Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας για επίσπευση και άμεση υλοποίηση των προτεινόμενων έργων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: